Filozofia diety

Idea diety:


Od dawna wiadomo, że jedzenie ma ogromny wpływ na nasze zdrowie… Ale co to znaczy „dobre jedzenie”? Codziennie jesteśmy bombardowani informacjami o najlepszych dietach, o cudownych produktach, które muszą być elementem naszej diety. Po pewnym czasie okazuje się, że te same produkty mogą być szkodliwe.  W końcu czujemy skołowanie i już sami  nie wiemy co najlepiej położyć na talerzu…

Może więc lepiej rozpocząć od tego co mamy w środku? Poprawić naturalne mechanizmy w naszym ciele chroniące nas przed chorobami?

Podstawą dobrej kondycji zdrowotnej są nasze jelita - a dokładniej flora bakteryjna jelit. Proporcja pomiędzy dobrymi, a złymi bakteriami wpływa na rozwój chorób naszego ciała. Zarówno dobre jak i złe bakterie mogą rosnąć w siłę w zależności od tego co jemy. Nadmiar patogennej flory bakteryjnej sprzyja rozwojowi stanu zapalnego, który jest przyczyną wielu chorób cywilizacyjnych.

To od Nas zależy jakie bakterie przeważają w naszych jelitach. Spożywanie żywności przetworzonej, ubogiej w błonnik, antyoksydanty, minerały, bogate w cukier, konserwanty i złe tłuszcze niszczy dobre bakterie.

Dzięki diecie Food Pharmacy, można wpłynąć na florę bakteryjną i w dalszej konsekwencji własne zdrowie.

Można pójść krok dalej, i codziennie robić krótki post. Okresowe powstrzymanie się od jedzenia pozwala narządom wewnętrznym na dokończenie trawienia oraz odpoczynek, a także poprawia funkcję mitochondriów wytwarzających energię. Na czym polega okresowy post? Jest to tzw okno żywieniowe, czyli czas podczas którego nie spożywa się jedzenia, a jedynie pije się płyny nawadniające- wodę lub herbatę. Zazwyczaj taką przerwę robi się w trakcie nocy. Najlepiej, aby czas spożywania żywności wynosił 8 godzin, pozostałe 16 godzin to okres bez jedzenia.
 



Zasady codziennego życia:

Oto najważniejsze założenia, jakie warto, abyś wprowadził do swojego życia:

1. Skup się na tym, co powinno się jeść, a nie na tym co wykluczyć.
2. Jedz mnóstwo surowych, różnokolorowych warzyw.
3. Ograniczaj ilość mięsa.
4. Objadaj się zielonymi liśćmi.
5. Pij zielone smoothie każdego dnia.
6. Jeśli jadasz ryby, wybieraj te niehodowane.
7. Jedz powoli i gryź dokładnie.
8. Wybieraj produkty ekologiczne.
9. Wyklucz przetworzone jedzenie.
10. Podwajaj wartości odżywcze przez hodowanie kiełków i kiszenie.
11. Zmniejsz temperaturę przygotowywania posiłków o kilka stopni.
12. Tłuszcz wybieraj z namaszczeniem.
13. Podkręć jedzenie ziołami i przyprawami.
14. Naucz swoją rodzinę spędzać czas wolny bez słodyczy.
15. Poluj na składniki odżywcze ( i zapomnij o napchanym brzuchu)
16. Pozwól organizmowi zregenerować się od czasu do czasu przez okresowy post.
17. Gdy tylko jesteś zestresowany, weź głęboki oddech i spróbuj skupić się na tym, co w życiu pozytywne.
18. Często się ruszaj.
19. Niech jedzenie będzie Twoim podstawowym źródłem składników odżywczych, ale wspomagaj
się witaminą D, kwasami tłuszczowymi omega-3 i synbiotykami.
20. Ciesz się życiem i nie bądź dla siebie zbyt surowy. To najważniejsze. 

Nasza dieta powstała na podstawie książki Food Pharmacy autorstwa Lina Nertby Aurell i Mia Clase.
 



Struktura diety:

Głównym elementem diety Food Pharmacy są:

  1. Przyprawy przeciwzapalne np. kurkuma, pieprz cayenne, cynamon,  które codziennie wypijamy w shocie powitalnym. Są doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, które zmniejszają stan zapalny.
  2. Warzywa i owoce- im więcej w diecie surowych warzyw, tym bardziej odżywione są dobre bakterie. Błonnik jest pożywką dla bakterii jelitowych, pozwala im lepiej się rozwijać. W diecie Food Pharmacy przeważają surowe oraz półsurowe warzywa, w kolorach tęczy. Owoce najczęściej podawane są w postaci koktajli lub musów.
  3. Bezglutenowe kasze-w diecie nie znajduje się ciężkostrawna pszenica ani inne zboża zawierające gluten. Nasiona roślin strączkowych są doskonałym źródłem składników odżywczych oraz błonnika pokarmowego.
  4. Zdrowe tłuszcze- w postaci awokado, oleju np. rzepakowego, lnianego, z czarnuszki, koksowego, a także oliwy z oliwek. Dieta obfituje w orzechy, pestki oraz nasiona.
  5. Produkty superfood tj. czarnuszka, nasiona goji, spirulina, chlorella, nasiona chia, siemię lniane itp., które stanowią ogromną dawkę mikroskładników
  6. W diecie są nieobecne produkty mleczne oraz mięso. Z produktów odzwierzęcych pojawiają się jajka oraz ryby, sporadycznie owoce morza.
  7. W diecie wykorzystywane są produkty naturalne, jak najmniej przetworzone, charakteryzujące się dużą gęstością odżywczą.